Vlakom od zračne luke do Splita


Objavljeno: 24. 04. 2018. , Ažurirano: 02. 05. 2018.


U Županijskoj komori Split 30. travnja održan je okrugli stol o razvoju željezničke infrastrukture u Splitsko-dalmatinskoj županiji koji su organizirali Hrvatsko društvo željezničkih inženjera, Grad Split, HGK – ŽK Split i HŽ Putnički prijevoz, a pod pokroviteljstvom Splitsko-dalmatinske županije.

Na skupu su sudjelovali državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Tomislav Mihotić, gradonačelnik Splita Andro Krstulović Opara, potpredsjenica HGK za graditeljstvo, promet i veze te v. d. predsjednice ŽK Split Mirjana Čagalj, zamjenik Splitsko-dalmatinskog župana Ante Šošić, predsjednica Hrvatskog društva željezničkih inženjera Danijela Barić, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić, član Uprave HŽ Infrastrukture Marko Zdravko Žubrinić, ravnatelj Zračne luke Split Lukša Novak, ravnatelj Lučke Uprave Split Vice Mihanović, direktor Prometa Tomislav Vojnović te gradonačelnici Solina, Trogira, Kaštela i Omiša i predstavnici tvrtki Ericsson Nikola Tesla d. d., Končar – Električna vozila d. d., Granova d. o. o. i Geoprojekt d. o. o. te IGH d. d.

Uime domaćina nazočnima se obratila potpredsjenica HGK Mirjana Čagalj, koja se osvrnula na pretvorbu Splita iz ponajprije tranzitnoga grada u atraktivnu turističku destinaciju jer je broj turista koji su posjetili Split u pet godina porastao za 125 posto, a u splitsku zračnu luku lani je sletjelo 2,8 milijuna putnika, stoga se gužve i prometni čepovi u gradu i okolici ne javljaju samo tijekom turističke sezone već su svakodnevnica. „Više od 70 godina nije napravljen ni metar pruge, a Solin širina je uz Stobreč drugo najprometnije čvorište u Hrvatskoj. Već 30 godina govorimo o povezivanju zračne luke sa Splitom i krajnje je vrijeme napraviti konkretne poteze po tom pitanju te početi s realizacijom. Ova generacija ima obavezu biti ambiciozna i konkretna“, kazala je M. Čagalj.

 1.jpg

Tomislav Mihotić, državni tajnik za infrastrukturu u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, istaknuo je da je spora realizacija željzničkog prometa povezana s financijama te sada imamo priliku financijskim sredstvima iz fondova EU pokrenuti proces realizacije. Nužno je što brže izraditi studiju koja će prethoditi ovom projektu te potvrditi da je željznička linija od Trogira do trajektne luke Split neophodna za rasterećenje cestovnog prometa.

Gradonačelnik Splita Andro Krstulović Opara rekao je da je zamišljena pruga kroz Trogir, Kaštela, Solin i Split motor juga, izlazak gradova iz prometne izolacije i poveznica naših otoka s Europom i svijetom. Naglasio je da se dobrom koordinacijom i političkim konsenzusom moramo okrenuti rješavanju prometne situacije koja je trenutno neodrživa.

 2.jpg

U sljedećem se razdoblju očekuje porast do čak 4 milijuna putnika u Zračnoj luci Split, a to je izazov za postojeće prijevozne sustave koji putnike zračne luke povezuju s trajektnom lukom i središtem grada Splita. Jedino je učinkovito dugoročno rješenje razvoj sustava brze gradske željeznice te izgradnja nove pruge do zračne luke.

Na okruglom stolu zaključeno je kako prijevozni sustav aglomeracije Splita, koji uz Split uključuje gradove Solin, Kaštela i Trogir, treba podići na višu kvalitativnu razinu unapređenjem integriranog prijevoza te modernizacijom i izgradnjom stajališta, čiju će okosnicu činiti brza gradska željeznica. Također, u Kopilici je potrebno izgraditi intermodalni terminal, odnosno zajedničko stajalište za autobusni i željeznički prijevoz. Sudionici su zaključili kako bi Split trebao postati prvi grad u RH u kojem će zračna luka sa središtem grada biti povezana željeznicom. 

Radi realizacije navedenih projekata i poboljšanja mobilnosti građana, u sklopu okruglog stola potpisan je Sporazum o dugogodišnjem partnerstvu u razvoju željezničkog prometa i unaprjeđenju integriranog prijevoza putnika na području Grada Splita i Splitsko-dalmatinske županije. Sporazum su potpisali predstavnici Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, HŽ Infrastrukture, HŽ Putničkog prijevoza, Splitsko-dalmatinske županije, gradova Split, Trogir, Kaštela, Solin i Omiš, Prometa d. o. o. Split, Zračne luke Split, Lučke uprave Split i Hrvatske gospodarske komore.