Potpora HGK – ŽK Split poduzetništvu žena


Objavljeno: 05. 11. 2019. , Ažurirano: 12. 11. 2019.


Usporedi li se prosjek primanja žena s primanjima njihovih muških kolega, simbolički rečeno žene od 3. studenoga do kraja godine rade besplatno. Upravo radi skretanja pozornosti na ovu temu održan je 4. studenoga u HGK – Županijskoj komori Split okrugli stol Treći studenoga – dan od kada žene do kraja godine rade besplatno – zašto?

1.jpg
Veliki interes za temu okruglog stola u ŽK Split; Izvor: HGK

"Županijska komora Split organizirala je današnji okrugli stol u suradnji s Hrvatskom udrugom poslovnih žena Krug kako bismo uputili na činjenicu da su žene i dalje manje plaćene za jednak posao nego njihove muške kolege te da na ovom području kao društvo imamo još dosta posla kako bi se situacija popravila'', rekao je predsjednik ŽK Split Joze Tomaš.

Tomaš je iznio podatke Europske komisije prema kojima žene rade dva mjeseca besplatno svake godine u odnosu na svoje kolege. Stoga je na inicijativu Antonije Bašić iz ŽK Split okrugli stol i organiziran kako bi se ova problematika što više osvještavala i ovoj ozbiljnoj temi poklonilo više pozornosti.

''Prema provedenim istraživanjima osobni dohodak žena u privatnom sektoru je za 16,2% niži u odnosu na dohodak njihovih muških kolega za isti posao. U različitim zemljama taj je postotak različit, stoga primjerice u Rumunjskoj iznosi 5% dok je u Njemačkoj 21% a u Francuskoj 15%. Ovim skupom smo upravo željeli pokazati da problem postoji i da ga moramo rješavati'', poručila je predsjednica Hrvatske udruge poslovnih žena Krug Dragica Jerkov.

Prema procjenama Državnog zavoda za statistiku za sredinu 2017. godine u Hrvatskoj živi više žena (51,7%) nego muškaraca (48,3%), a žena je i više među visokoobrazovanima – u prošloj godini 61,6% žena su magistrice znanosti, magistrice i sveučilišne specijalistice, a doktorica znanosti je 53,8%. Međutim, kada gledamo prosječne mjesečne isplaćene neto plaće, žene su u odnosu na muškarce, manje plaćene.

 2.jpg
Sudionice okruglog stola: Sandra Čanić (hotel Radisson Blu Resort), Mirela Krstulović (Raiffeisen banka), Leandra Vranješ Markić (Sveučilište u Splitu), Katija Klepo (AD Plastik), Dijana Kobas Dešković (MOM FORCE), Helena Budiša (UHY HB EKONOM) i Alma Harašić Bremec (ŠKMER); Izvor: HGK

Nataša Bakotić koja je moderirala skup iznijela je i zabrinjavajući podatak da je 20% žena, u odnosu na 14% muškaraca, izloženo riziku od siromaštva kada završne radni vijek.

Svoja stajališta o tome zašto je tako te prijedloge kako to promijeniti iznijele su istaknute poduzetnice, poslovne žene i predstavnice institucija. Uz Dragicu Jerkov, sudjelovale su Helena Budiša, direktorica UHY HB EKONOM-a d.o.o., Dijana Kobas Dešković, začetnica MOM FORCE metode, Sandra Čanić iz hotela Radisson Blu Resort, Leandra Vranješ Markić, prorektorica Sveučilišta u Splitu, Mirela Krstulović, direktorica regije za poslovanje s pravnim subjektima u Raiffeisen banci, Katija Klepo, članica Uprave AD Plastika i Alma Harašić Bremec, iz udruge Šefovi kuhinja mediteranskih i europskih regija (ŠKMER).

Sudionice okruglog stola: Sandra Čanić (hotel Radisson Blu Resort), Mirela Krstulović (Raiffeisen banka), Leandra Vranješ Markić (Sveučilište u Splitu), Katija Klepo (AD Plastik), Dijana Kobas Dešković (MOM FORCE), Helena Budiša (UHY HB EKONOM) i Alma Harašić Bremec (ŠKMER)

Panelistice su se osvrnule na stanje u svojim poslovnim sredinama te uputile na niz čimbenika koji utječu na ovakvu situaciju – od onih subjektivnih, poput nižeg samopouzdanja žena, koje češće biraju niže plaćena zanimanja koja mogu više prilagoditi obiteljskim obvezama, do nedostatne infrastrukturne potpore – radnog vremena vrtića, kao i danas sve potrebnije potpore za osobe starije dobi.

Govorilo se i o važnosti edukacije kao i na važnost isticanja primjera uspješnih žena te postojanja žena mentorica. Navedeni su brojni prijedlozi kako bi se ovakvo stanje popravilo poput poreznih rasterećenja i fleksibilnoga radnog vremena. Također je istaknuto da organizacije trebaju prepoznati i znati koristiti različiti potencijal i različitu energiju kojom raspolažu muška i ženska radna snaga te je iskoristiti kao prednost u poslu.

A da je ova tema prepoznata i važna i izvan granica Hrvatske, pokazalo je i sudjelovanje predstavnica Asocijacije poduzetnica iz Hercegovine.

Generalna je poruka sa skupa da treba kontinuirano i uporno raditi na rušenju predrasuda i stereotipa, da je dosta toga što država još može i treba učiniti, ali i da je puno toga na samim ženama, koje su obrazovane te se trebaju osnažiti i boriti za sebe.