Kriteriji za dodjelu Zlatne kune najuspješnijim tvrtkama
Izvor: HGK
Kriteriji za odabir najboljeg trgovačkog društva
Polazište za izradu kriterija za dodjelu Zlatne kune su rezultati poslovanja poduzeća sagledani temeljem uvida i analize bilance stanja te računa dobiti i gubitka za proteklu godinu. Komora pri tome, osim uobičajenih parametara uspješnosti poslovanja poduzeća koji proizlaze iz financijske analize poslovanja, vodi računa i o specifičnim elementima, posebice o zaposlenosti, otvaranju novih radnih mjesta i utjecaju na zadovoljstvo radnika izraženom kroz prosječna godišnja primanja, održavanju supstance poduzeća, udjelu izvoza u ukupnom prihodu, ulaganjima u istraživanje i razvoj i sl.
Svi izračuni rade se na osnovi Godišnjeg statističkog izvještaja.
Iz konkurencije se na samom početku isključuju javna i komunalan poduzeća, poduzeća koja su prethodnu godinu zaključila s gubitkom, te poduzeća s manje od 10 zaposlenika, tvrtke koje su u međuvremenu prestale postojati ili je u tijeku postupak stečaja ili likvidacije pa u konkurenciji ostaju samo poduzeća koja zadovoljavaju uvjete:
- BAOP181>0
- Broj zaposlenih temeljem sati rada >9
- oznaka vlasništva = 21,22,41
Nakon toga prilazi se izračunu pokazatelja iz bilance stanja i računa dobiti i gubitka za sva preostala poduzeća.
I. Pokazatelji likvidnosti:
(1) Tekuća likvidnost
(2) Financijska stabilnost
II. Pokazatelj zaduženosti:
(3) Koeficijent vlastitog financiranja
III. Pokazatelj aktivnosti:
(4) Obrtaj obrtnih sredstava
(5) Obrtaj ukupnih sredstava
IV. Pokazatelj profitabilnosti:
(6) Bruto rent. uk. sredstava
(7) Bruto rent. vlasničke glavnice
U grupu kriterija mogu svrstavati pokazatelji koji govore o efikasnosti korištenja radne snage, održavanju i stvaranju novih radnih mjesta, te o nagrađivanju radnika.
V. Pokazatelji vezani za zaposlenost:
(8) Bruto dobit po zaposlenom
(9) Broj zaposlenih
(10) Porast zapošljavanja
(11) Prosječna plaća
U analizi prihoda poduzeća favorizirana su ona koja značajniji udio svog prihoda ostvaruju u izvozu, te ona čiji prihodi proizlaze iz poslovanja (nasuprot onima koju su prihod ostvarila npr. financijskim transakcijama).
VI. Pokazatelji analize prihoda:
(12) Udio izvoza u ukupnom prihodu
(13) Izvoz po zaposlenom
(14) Udio poslovnih prihoda
(15) Prihodi od prodaje u inozemstvu
U obzir je uzeta i snaga poduzeća koja se odražava kroz veličinu kapitala i ukupnog prihoda, ali i dinamika odnosno rast/pad tih pokazatelja.
VII. Snaga poduzeća:
(16) Ukupan prihod
(17) Porast ukupnog prihoda
(18) Vlastiti kapital i rezerve
(19) Porast vlastitog kapitala i rezervi
Na kraju u obzir je uzeta i vrijednost nematerijalne imovine kroz koju se odražava koliko poduzeće ulaže u istraživanje i razvoj, kolika je vrijednost goodwill-a, patenata, licenci i sl.
VIII. Nematerijalna imovina
(20) Udio nematerijalne imovine
XI. Materijalna imovina
(21) Materijalna imovina
Nakon što su izračunati gore navedeni pokazatelji za sva poduzeća koja su ostala u konkurenciji eliminiraju se granični slučajevi odnosno poduzeća za koja se kod bilo kojeg pokazatelja pokaže da je pokazatelj nemoguće izračunati. Najčešće se događa kod slučajeva dijeljenja s nulom.(#DIV/01).
Nakon eliminiranja prilazi se rangiranju tvrtki po pojedinim kategorijama i to:
Kategorija |
Broj zaposlenih |
Ukupna aktiva |
Prihod |
1 - Mali |
50 |
995.421,06 EUR |
1.990.842,13 EUR |
2 - Srednji |
250 |
3.981.684,25 EUR |
7.963.368,50 EUR |
3 - Veliki |
>250 |
>3.981.684,25 EUR |
>7.963.368,50 EUR |
- Mala poduzeća ne prelaze dva od tri kriterija navedena u kategoriji 1
- Srednja poduzeća ne prelaze dva od tri kriterija navedena u kategoriji 2
- Velika poduzeća prelaze sve ili dva od tri kriterija iz kategorije 2
Tvrtke se rangiraju po svakom pojedinom pokazatelju. Najbolja tvrtka u kategoriji je ona koja ima najbolji prosječni rang.