Josip Kelemen, Branimir Palunko i Igor Grozdanić na stručnoj raspravi „DIESELGATE“

Razvoj prometa uz nove tehnologije i alternativna goriva


Objavljeno: 16. 05. 2018. , Ažurirano: 23. 05. 2018.


„Proizvodnja ukapljenog naftnog plina je skoro dvostruko veća od njegove potrošnje u Hrvatskoj. Stoga je ova rasprava organizirana s ciljem prepoznavanja prednosti korištenja alternativnog goriva za vozila cestovnog prometa, uz naglasak na mogućnost korištenja novih tehnologija s osvrtom na stanje i tendencije razvoja prometa u Europskoj uniji i Hrvatskoj. UNP je 100% hrvatski proizvod i njegova će potrošnja u prometu sljedećih pet godina sigurno rasti,“ rekao je predstavnik Sektora za energetiku i zaštitu okoliša HGK Igor Grozdanić povodom stručne rasprave „Dieselgate i strategija plina u prometu“ održane 21. svibnja u Županijskoj komori Split. Tema je obuhvatila problematiku upotrebe dizela u Europi i tržište potrošnje prirodnog plina i ukapljenog naftnog plina (UNP) u Hrvatskoj.

„U posljednje četiri godine došlo je do stabilizacije tržišta i rasta potrošnje UNP-a u Hrvatskoj te do kontinuiranog rasta izvoza ukapljenog naftnog plina,“ naglasio je Grozdanić prilikom predstavljanja glavnih smjernica potrošnje prirodnog plina i ukapljenog naftnog plina u RH do 2016/17. godine.

Zamjenik predsjednika Zajednice za ukapljeni naftni plin HGK Josip Kelemen predstavio je Dieselgate kao početak novog odnosa prema automobilskoj industriji u svijetu i u Hrvatskoj te njegove dosadašnje posljedice. „Do afere Dieselgate nije bilo poznato da Europa jedina u svijetu ima 70% voznog parka na dizelsko gorivo, dok su ostale zemlje imale puno manje, SAD 1%, a Kina 2%. Prema zadnjim podacima, 87% uvezenih automobila u RH je na dizelsko gorivo. Potrebno je preispitati povlašten status dizela na tržištu, ukinuti povlastice za uvoz dizelskih vozila, utjecati na javnu politiku prema prometu te poticati uporabu alternativnih goriva“ istaknuo je Kelemen.

Robert Mrvčić iz tvrtke KD Autotrolej d. o .o. iz Rijeke dao je primjer dobre prakse predstavljajući rezultate uporabe kombinacije goriva dizel-plin i stlačenog prirodnog plina u autobusima javnog prijevoza grada Rijeke. „Od 2013. do 2017. godine tvrtka je nabavila 40 autobusa na stlačeni prirodni plin (SPP), izgrađena je i otvorena punionica te radiona za održavanje i popravak SPP i UNP vozila, a sve s ciljem smanjenja emisija u sektoru prometa javnog gradskog prijevoza“ rekao je Mrvčić .

Predsjednik Zajednice za ukapljeni naftni plin HGK i direktor tvrtke B. I. L. d. o. o., Fažana Branimir Palunko predstavio je pregradnju dizelskih motora na plinski sustav te njihova iskustva i suradnju s javnim gradskim prijevozom grada Rijeke koja prednjači u korištenju SPP-a i UNP-a u javnom prijevozu RH.

Ladislav Brešković iz tvrtke Lisana Komerc d. o. o., Kaštel Novi osvrnuo se na iskustva s korištenjem UNP-a u Dalmaciji te padom ugradnje plina u vozila posljednjih godina.

U raspravi nakon izlaganja dani su prijedlozi za bržu i kvalitetniju implementaciju plina u brodskom prometu, poput uvođenja mobilnih jedinica za punjenje plina, koje bi bile smještene na otocima, u marinama i sl. Također je iznijet prijedlog da se u raspravu uključe i predstavnici Ministarstva prometa i veza zbog Pravilnika o uvođenju UNP-a u brodski promet. Zaključeno je i da je potrebno više ovakvih rasprava na lokalnoj razini uz resorna ministarstva i lokalnu samoupravu te je najavljen nastavak aktivnosti za jesen ove godine.