Forum obiteljskog smještaja
Izvor: HGK

Zaključci trećega nacionalnog Foruma obiteljskog smještaja


Objavljeno: 25. 11. 2016. , Ažurirano: 28. 11. 2016.


Pritisnut stalnim povećanjem zahtjeva za dodatna plaćanja parafiskalnih nameta i najavom novih uvjeta za poslovanje, obiteljski smještaj se nalazi na prekretnici. Razvidno je da više nismo objekt nego subjekt u hrvatskom turizmu i želimo imati povratne informacije te biti partner u mijenjanju parafiskalnih nameta na svim razinama vlasti, lokalnoj, županijskoj, državnoj i svim javnim tvrtkama i servisima čiji nas nameti tište kao građane i kao poduzetnike. Dobili smo priliku razgovarati s resornim ministarstvom o svim problemima i potrebama koji nas muče kao obiteljske mikro-poduzetnike u turizmu. Osobito se to odnosi na komunalne usluge i naknade, RTV pristojbu, komunalnu naknadu, ZAMP, spomeničku rentu i mnoge druge. Vidjeli smo da smjernice Strateškog plana razvoja turizma, upućuju na smanjenje udjela obiteljskog smještaja u ukupnim kapacitetima s 50% na 39%. Naravno, ove smjernice imaju ishodište u planiranom rastu hotelskih kapaciteta u zemlji. No, s obzirom na to do danas nisu pronađene „formule rasta“, bojimo se nametanja rješenja koje neće povećati broj kapaciteta u hotelima, već smanjivati kapacitete u obiteljskom smještaju (mahom, one niže kvalitete). Nažalost, takva rješenja nose sobom rizik rasta „sive zone“.

To ne smijemo dopustiti jer bi se povećao udio sivog tržišta u turizmu i obeshrabrilo ljude da ulažu u legalnu djelatnost. Time bi i svi naši partneri (ne samo u inozemstvu, već i domaće putničke agencije) izgubili veliki dio tržišta. Međutim ako ne budemo mogli legalno poslovati kao dio legalne turističke ponude, bit ćemo prisiljeni postati „iznajmljivači“ i legalno iznajmljivati sobe, stanove i kuće putem klasičnog ugovora o najmu stanova, kako već sada funkcionira velik dio ponude u gradovima europskih zemalja kojima je naš sadašnji sustav i status uzor.

Od mnogih govornika čuli smo koliki je značaj obiteljskog smještaja za hrvatski turizam, dobili smo priznanje i poziv da se priključimo EHHA-i izravno od glavnog tajnika europskog udruženja vlasnika obiteljskog smještaja Carlos Villaro Lassena. Hrvatski primjer organizacije obiteljskog smještaja pohvalio je i međunarodni stručnjak UNDP-a za održivi turizam Tim Clancy. Zahvaljujući potpori Hrvatske gospodarske komore došli smo do ovakvih rezultata kao obiteljski mikro-poduzetnici u turizmu. Ali hrvatski obiteljski smještaj posebno cijene naši gosti koji mu se rado vraćaju i rado ga preporučuju svojim prijateljima. Upravo to potvrđuju istraživanja koja već godinama provodi najveći svjetski rezervacijski portal Booking.com. Možemo reći da je hrvatski obiteljski smještaj više cijenjen vani nego u Hrvatskoj.

Vrijeme je da i mi prepoznamo kvalitetu koju imamo i obilježimo oznakom kvalitete „izvorno hrvatsko domaćinstvo“, tako da u opremanju naših kapaciteta koristimo barem 50% hrvatskih proizvoda i usluga, uključujući i digitalnu tehnologiju poput channel managera, digitalnih platformi za posredovanje i slično. Svako dobro domaćinstvo koje prihvati ovakvu mogućnost trebalo bi imati na raspolaganju povoljne mikrokredite za tu svrhu s kamatama do 2% (kako već danas nude neke hrvatske županije). Ovime potičemo zapošljavanje mladih ljudi u Hrvatskoj, pomažemo plasmanu hrvatskih proizvoda u naša domaćinstva i povećavamo izvornost doživljaja boravka u našoj zemlji, njenim regijama, mjestima i u našim domovima. Upravo smo zato i spojili dvije uspješne akcije Hrvatske gospodarske komore Kupujmo hrvatsko – hrvatski proizvod za hrvatski turizam i nacionalni Forum obiteljskog smještaja na jednome mjestu, kako bismo pokazali na vrlo konkretan način kakve su nam mogućnosti na raspolaganju.

Prezentacijom malih turističkih zajednica, razvojnih turističkih agencija i udruga te njihovih originalnih projekata, vidjeli smo da imamo vrlo kreativne ljude koji mogu svoja znanja, vještine i iskustva prenositi i ostalim dionicima tih sustava, ali i potaknuti sve nas da se i s malim novcem mogu napraviti velike stvari jer „gdje ima volje, ima i načina“. Isto su nam pokazali i ovogodišnji laureati obiteljskog smještaja u jubilarnoj 20. akciji HGK „Turistički cvijet – Kvaliteta za Hrvatsku“.

Čuli smo u najposjećenijem panelu Aktualni zakonski izazovi obiteljskog smještaja da najvažniju ulogu u donošenju zakona kojima se nameću obaveze našoj djelatnosti imaju izabrani Saborski zastupnici. Zato ćemo na regionalne forume pozivati sve Saborske zastupnike iz te izborne jedinice. U interesu je svih zastupnika aktivno sudjelovati u raspravama o važnim pitanjima koja tište njihove birače u njihovoj izbornoj jedinici, kako bismo znali kvalitetno raspravljati i potom glasati o prijedlozima zakonskih rješenja. Uostalom, u obiteljskom smještaju sudjeluje više od 300.000 članova obitelji, a sve su to – birači.

Trebamo biti ponosni na ono što smo postigli kao dobri hrvatski domaćini, ljudi koji vole svoju zemlju, daju joj doprinos u izgradnji boljega ekonomskog i socijalnog statusa te osiguravaju egzistenciju sebi i svojoj obitelj, svojim bližnjima.

Zadar, 17. studenoga 2016.

Nedo Pinezić

Predsjednik Zajednice obiteljskog turizma pri HGK