Održan seminar Životni ciklusi organizacija


Objavljeno: 14. 05. 2018. , Ažurirano: 29. 05. 2018.


Vlasnici, direktori i vrhunski menadžeri sudjeovali su u interaktivnom seminaru Životni ciklusi organizacija, gdje ih je Hrvoje Bogdan iz ASEE d. o. o. upoznao s fazama u životu organizacija te su sudionici postavljali pitanja o stanju i situaciji u svojoj organizaciji i kako ju poboljšati, odnosno prijeći na sljedeću razinu.

Svi živi organizmi – biljke, životinje i ljudi imaju svoj životni ciklus – rađaju se, rastu, stare i umiru. Tijekom razdoblja povoja, djetinjstva, adolescencije, zrelosti, srednjih godina i na koncu starenja postoje normalni karakteristični obrasci ponašanja i specifični očekivani problemi. Krenuvši od udvaranja između njegovih potencijalnih roditelja, koje može završiti kao flert i ništa više, pojedinac se suočava s određenim prijetnjama koje za njega mogu imati neželjene posljedice, kao što je u ovom slučaju – da ne doživi svjetlo dana. Kako se razvijamo i mijenjamo, nadilazimo probleme postojeće faze i suočavamo se s izazovima neke nove faze, a problemi koji su za nama izgledaju nam pomalo i smiješno. Je li moguće da nam je to nekad bio problem, pitamo se. Organizacije imaju svoj životni ciklus. Rast i starenje organizacije se, prije svega, očituje u međusobnom odnosu dvaju faktora – fleksibilnosti i mogućnosti kontroliranja procesa. Kada su organizacije mlade, one su jako fleksibilne, ali se ne mogu uvijek kontrolirati. Kako organizacije stare, mogućnost kontrole raste, a fleksibilnost opada.

Organizacija se rađa ako prođe fazu Udvaranja, potvrđuje svoju opravdanost tijekom Doba povoja, raste i napreduje kroz Go-go, uvodi sustav i “rađa” se po drugi put u Adolescenciji, a planira svoj daljnji rast i ostvaruje ga u Top-formi. U fazama rasta organizacije lako mogu skrenuti u preuranjene devijacije ako ne poštuju načela zdravog razvoja. Organizacije počinju stariti onog trenutka kada njihovo rukovodstvo pomisli da je doseglo vrh, kada u poduzeću počinje prevladavati samozadovoljstvo zbog postignutih rezultata. Organizacija teži održanju statusa quo u fazi Stabilnosti, ponaša se rasipno u Aristokraciji, traži krivce za neuspjeh u Ranoj birokraciji, ponaša se kao da ne ovisi o zadovoljstvu klijenata u birokraciji i na kraju umire ako se ništa ne poduzima.

Sve opisano predstavlja tipičan put kojim se poduzeća, nevezano za gospodarsku granu i svoju veličinu, kreću već stoljećima. Neke ga završe u kratko vrijeme, a neke žive i tisućama godina. Kako bi ova naša priča imala sretan kraj, nužno je naglasiti da je starenje organizacije proces koji se ne mora pojaviti. Poduzeće može zauvijek ostati u Top-formi ako se kontinuirano pomlađuje.