Tribina Kakvu željeznicu želimo?


Objavljeno: 20. 04. 2018. , Ažurirano: 16. 05. 2018.


Najava tribine o stanju željeznice i kakva bi ona trebala biti u budućnosti sa stajališta korisnika željezničkog prijevoza.

U povodu 10. obljetnice rada nevladina udruga Savez za željeznicu u suorganizaciji s Hrvatskom udrugom poslodavaca i Hrvatskom gospodarskom komorom organizira tribinu Kakvu željeznicu želimo? Tribina će se održati 9. svibnja, u 11 sati u HUP-u, na adresi Radnička cesta 52, Zagreb.

Cilj je tribine poboljšanje komunikacije između javnoga sektora, željezničkih tvrtki, novih operatera, industrije i znanosti te osvješćivanje uloge željeznice kao javne usluge u demografskoj obnovi RH, pri čemu se ponovno vraća fokus na korisnika željezničkog prijevoza kao ključnog sudionika. Restrukturiranje željezničkog sektora u Hrvatskoj traje od 1995. godine i do danas nije donijelo zadovoljavajuće rezultate, što je pokrenulo novu fazu restrukturiranja, koja se ponovno osmišljava, prema nacionalnim propisima i potrebama tržišta. Stoga je pravo vrijeme da na tribini sa sudionicima podijelimo korisna iskustva i pozitivne primjere drugih željeznica, raspravimo o mogućim smjerovima restrukturiranja i, najvažnije, dobijemo povratnu informaciju kakvu željeznicu priželjkuju naši korisnici. Zaključci usvojeni na tribini priložit će se kao set preporuka i smjernica diskusiji o izradi nacionalne strategije Hrvatska 2030.

Podloga za održavanje tribine i dokaz da je krajnje vrijeme da se donesu i u djelo počnu provoditi važne odluke strateškog restrukturiranja željeznice su i brojke koje pokazuju da je u posljednjih 28 godina željeznicu vodilo 25 uprava, da je u istom razdoblju sa željeznice otišlo 29.525 radnika te da je iz novca predviđenog u Prometnoj strategiji 1999. – 2015. potrošeno samo 10 posto za investicije u željezničku infrastrukturu, a 84 posto za investicije u cestovnu infrastrukturu. Dok je u Europi udio željeznice u putničkom prijevozu više od osam posto, u Hrvatskoj je samo tri posto, a istodobno je u EU udio željeznice u ukupnom teretnom prijevozu više od 28 posto, dok je u Hrvatskoj oko 17 posto. Strateški je cilj EU taj da se do 2050. godine barem 50 posto roba i ljudi vozi željeznicom. Nova faza restrukturiranja morat će ozbiljno uzeti u obzir ove alarmantne činjenice.

Program tribine sastoji se od dva bloka, u prvom bloku bit će predstavljen uspješan primjer restrukturirane željeznice u okružju te problematizirati aktualna situacija u željezničkom sektoru, s financijskog i strateškog aspekta. Tako će se ekonomski analitičar Anto Bajo osvrnuti na dosadašnje rezultate restrukturiranja željezničkog sektora u Hrvatskoj, dok će pozitivan primjer restrukturiranja željeznice predstaviti državna tajnica i voditeljica sektora željeznice i žičara u Ministarstvu infrastrukture Republike Slovenije Vlasta Kampoš Jerenec. Na pitanja kakva je budućnost željeznice u Hrvatskoj i koji je strateški okvir za željeznicu odgovorit će državna tajnica u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Republike Hrvatske Nikolina Brnjac.

Drugi dio programa tribine rezerviran je za panel-raspravu u kojoj će sudjelovali već navedeni izlagači, kojima će se na pozornici pridružiti predsjednik Saveza za željeznicu Zoran Maršić, izvršni direktor Rail Cargo Carier Croatia Milan Brkić uime operatera teretnog prijevoza, župan Varaždinske županije Radimir Čačić uime sudionika putničkog prijevoza te uime poreznih obveznika predsjednik udruge Lipa Davor Huić. Panel će moderirati Mislav Togonal.

Na konferenciji očekujemo oko 120 sudionika iz političkog i gospodarskog života, predstavnika sindikata, željezničke industrije, znanosti i medija.

O Savezu za željeznicu

Savez za željeznicu, neprofitna i nevladina udruga s vizijom u kojoj su javni prijevoz i željeznica okosnica održivog razvoja u Hrvatskoj, na zadovoljstvo svih građana, osnovan je u travnju 2008. godine. Već deset godina posvećeni su informiranju javnosti o održivom javnom prijevozu, posebice onom željezničkom te pratećoj industriji u Hrvatskoj. Osim što rade na nacionalnim i međunarodnim projektima promocije i istraživanja koji se financiraju nacionalnim i novcem iz EU fondova, organiziraju edukativne i promotivne radionice, seminare i godišnje konferencije o željeznici. Nakon što su ranijih godina organizirali konferencije o sigurnosti na željezničko-cestovnim prijelazima, integriranom putničkom prijevozu, intermodalnom teretnom prijevozu, željeznici kao generatoru gospodarstva itd., ove su godine odabrali trenutno aktualnu temu – problematiziranje procesa restrukturiranja željezničkog sektora.