Izvor: Pixabay

Koronavirus nagriza hrvatsko gospodarstvo, pogođeno 95 posto tvrtki


Objavljeno: 25. 03. 2020. , Ažurirano: 25. 03. 2020.


Najnoviji rezultati ankete Hrvatske gospodarske komore pokazuju da koronavirus ima sve veći negativan utjecaj na domaće gospodarstvo, a najpogođenije su mikro tvrtke. Čak 95 posto anketiranih tvrtki prijavljuje pad prometa, s tim da ih 28 posto ima pad od 100 posto. Tri četvrtine (74 posto) prijavilo je pad proizvodnje, od čega petina (21 posto) ima stopostotni pad.

Ništa bolje stanje nije ni po pitanju opskrbe sirovinama i lancima opskrbe gdje probleme ima 69, odnosno 61 posto tvrtki. Pad izvoza bilježi 45 posto poduzeća, a pad uvoza 41 posto njih. Stoga ne čudi da u takvoj situaciji 42 posto ispitanih razmišlja o otpuštanju radnika, a čak 37 posto o zatvaranju tvrtke.

„Ove brojke pokazuju da kriza s koronavirusom neće poštedjeti nikoga i stoga hitno moramo pomoći pogođenim dijelovima gospodarstva oslobađanjem plaćanja svih davanja, sufinanciranjem plaća i moratorijima na kredite. Moramo djelovati proaktivno i preventivno, a ne samo pasivno reagirati na ovo što nam se događa“, istaknuo je predsjednik HGK Luka Burilović komentirajući rezultate ankete, u kojoj je sudjelovalo više od 2700 tvrtki.

Što se nedostatka radnika tiče, prema rezultatima ankete, on još uvijek nije toliko izražen. Dvije trećine tvrtki u ovom trenutku nema poteškoća s manjkom radne snage, dok ih 27 posto ima probleme uzrokovane bolovanjima i samoizolacijom.

Anketa je ispitala i interes poduzetnika za Vladine mjere pomoći gospodarstvu. Među 63 ponuđene mjere, najviše ih je zainteresirano za odgodu plaćanja javnih davanja (56 posto tvrtki) i potpore za očuvanje radnih mjesta u pogođenim sektorima (50 posto). Slijedi odobrenje novih kredita za likvidnost (35 posto) i uvođenje moratorija na postojeće kreditne obveze (32 posto).

Prema djelatnostima, u anketiranom uzorku najzastupljenije su prerađivačka industrija i uslužne djelatnosti, zatim trgovina, prijevoz i građevinarstvo pa turizam (hoteli, restorani i putničke agencije). Više od četvrtine ispitanih tvrtki (22 posto) je s područja grada Zagreba, slijedi Splitsko-dalmatinska županija (12%), a na trećem su mjestu Zagrebačka i Primorsko-goranska županija (po 9 posto).