Damjana Domanovac, predsjednica Zajednice franšiznog poslovanja HGK

Damjana Domanovac nova predsjednica Zajednice franšiznog poslovanja


Objavljeno: 10. 02. 2019. , Ažurirano: 12. 03. 2019.


Zajednica franšiznog poslovanja HGK izabrala je novo vodstvo. Za predsjednicu Vijeća Zajednice, sastavljenog od 30 renomiranih tvrtki koje u sustavu franšiza djeluju iz različitih grana gospodarske djelatnosti, izabrana je Damjana Domanovac, direktorica tvrtke Place 2design d.o.o. Za zamjenika predsjednice Vijeća Zajednice izabran je Nikola Oršanić, direktor tvrtke Acta non verba d.o.o. Za dopredsjednike su izabrani Ljiljana Kukec, vlasnica i direktorica tvrtke Capacitas Catena d.o.o. i Andrija Čolak, vlasnik i direktor tvrtke SNF Adria d.o.o. Svi izabrani u ovom području gospodarske djelatnosti imaju dugogodišnje iskustvo i na domaćem tržištu i na tržištima izvan granica Republike Hrvatske. Poslovna je tajnica Zajednice Ema Culi, pomoćnica direktora Sektora za trgovinu HGK.

Prema istraživanju, franšizni sektor u svijetu generira više od 50 posto svjetske maloprodaje. U Europi je prisutno više od 12.600 brendova. U franšiznom sektoru EU zaposleno je oko tri milijuna zaposlenika. Razlog leži u činjenici da nakon prve godine poslovanja čak 97 posto franšizoprimaca opstaje na tržištu, dok od poduzetnika koji su sami slijedili svoju poslovnu ideju, opstaje samo 62 posto. Još je bolji pokazatelj da nakon pete godine opstaje 92 posto franšizoprimaca u odnosu na samo 23 posto samostalnih poduzetnika. Hrvatska je, prema dostupnim podatcima, na začelju svih članica EU u poslovanju prema franšiznom modelu.

Prema dostupnim podatcima, u Hrvatskoj trenutno posluje oko 200 franšiznih sustava iz različitih gospodarskih područja, koji posluju na više od 1000 lokacija. U Hrvatskoj u ovom sustavu poslovanja radi oko 17.000 ljudi. Na našem je tržištu prisutno oko 25 domaćih franšiza, od kojih su se neke uspjele probiti i na inozemno tržište, što je svakako hvalevrijedno.

No danas se može franšizirati gotovo bilo koji uspješni poslovni koncept, čulo se u raspravi članova Vijeća Zajednice. Prema trenutnoj situaciji u Hrvatskoj, čini se da hrvatski poduzetnici još uvijek zaziru od ovog oblika poslovanja i na domaćem i na svjetskom tržištu. To se možda može pripisati i nedostatku informacija, pa samo rijetke tvrtke ovaj oblik poslovanja uvrštavaju u svoje strateške planove, bilo da se radi o davanju bilo o primanju franšize.

Stoga je poduzetnike, odnosno potencijalne davatelje i primatelje franšiza potrebno informirati i educirati o prednostima i mogućnostima franšiznog poslovanja. Budući razvoj franšiznog oblika poslovanja svakako ovisi o edukaciji, uređenom tržištu, podršci nadležnih tijela, različitim oblicima podrške i poticaja poduzetnicima, posebice početnicima, zainteresiranim za kupnju franšiznog know-howa te onima koji žele franšiznim konceptom širiti svoje poslovanje. Daljnje aktivnosti Zajednice bit će usredotočene ponajprije na edukaciju i promociju, razvijanje modela podrške za financiranje te implementaciju Etičkog kodeksa za franšizno poslovanje, najavili su novi čelnici Zajednice.

Hrvatski zavod za zapošljavanje i u 2019. godini daje potpore za samozapošljavanje i proširenje poslovanja te je u prihvatljive troškove uvrstio i trošak kupnje franšize, što možete pronaći na POVEZNICI pod naslovom: Potpore za samozapošljavanje i proširenje poslovanja – prihvatljivi troškovi u 2019. godini.

Zajednica franšiznog poslovanja HGK osnovana je u studenome 2015. radi okupljanja gospodarstvenika koji se bave franšiznim poslovanjem te otkrivanja i rješavanja prepreka u razvoju ove grane gospodarstva na širem području poslovnog djelovanja, kreiranja mjera i aktivnosti za jednostavnije poslovanje, a sve radi bržeg razvoja franšiznog poslovanja u Republici Hrvatskoj.