Izvor: Pixabay.com

Nautički turizam traži omogućavanje plovidbe svim plovilima i gostima


Objavljeno: 08. 05. 2020. , Ažurirano: 11. 05. 2020.


Udruženje marina Hrvatske gospodarske komore pozdravilo je dopunu Odluke o zabrani uplovljavanja u morske luke i luke unutarnje plovidbe u RH, kojom je, među ostalim, dopušteno uplovljavanje jahti duljine trupa veće od 24 metra na vez u hrvatskim lukama nautičkog turizma ili lukama otvorenim za javni promet te svih plovila pod hrvatskom zastavom.

S obzirom na to da znatan dio nautičkog turizma čine upravo brodice i jahte manje od 24 metra, osobito one koje nisu isključivo u hrvatskom vlasništvu, Udruženje marina HGK apelira da se i njih uključi u navedenu dopunu te da se definira jasan protokol prihvata brodova.

"Bez jasnih mjera prihvata brodova, hrvatskim marinama bit će gotovo nemoguće primati goste i pružati usluge. Zato smo izradili prijedlog protokola i uputili ga Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo i nadležnima iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i Ministarstva turizma te iščekujemo posljednje upute kako bismo mogli početi pružati usluge prihvata gostiju u marinama. S obzirom na potencijal nautičkog sektora, vjerujemo kako će se konačni prijedlog utvrditi čim prije", izjavio je predsjednik Udruženja marina HGK Sean Lisjak, dodavši kako su neke od konkurentskih destinacija, poput Crne Gore, već napravile iskorak u tom smislu te da je čak i jug Italije donio najavu za otvaranje nautičkom turizmu.

"Resorno ministarstvo je prepoznalo nautiku kao prvu djelatnost koja bi mogla ponovno pokrenuti turističke aktivnosti. Stoga se nadamo da će nautika napokon i službeno biti svrstana u segment turizma i da će se Vlada uvažiti naš set mjera za pomoć sektoru koji joj je predložen još krajem ožujka 2020.", naglasio je Lisjak.

Udruženje je ponovno raspravljalo o iščekivanju oslobađanja marina od plaćanja fiksnog i varijabilnog dijela koncesijske naknade za pomorsko dobro koje su bile tema i posljednjeg sastanka s državnim tajnicima Ministarstva mora i Ministarstva turizma. Zaključeno je i da je u ovoj krizi bilo vidljivo da se mora nastaviti potencirati dugogodišnji apel za uvrštenje marina u sektor turizma jer su bile neprihvatljive za potpore turizmu, a i porezni tretman općom stopom od 25 posto, za razliku od drugih turističkih djelatnosti, teže pada u ovim okolnostima.

Posebna je tema bio i odnos s čarterima i drugim zakupcima.

Udruženje čarteraša HGK također podržava zahtjev marina za oslobođenje koncesija, svjesni da marine čekaju državne mjere koje bi na njih prelile za obveze plaćanja vezova čarterskih plovila. "Voda dolazi do grla, rokovi plaćanja teku, čarteraši ih ne mogu plaćati, a marine čekaju mjere od države. Svi smo tako na čekanju", napominje Paško Klisović, predsjednik Udruženja pružatelja usluga smještaja na plovilima-charter HGK.

Čarterske su tvrtke putem HGK poslale i prijedlog epidemioloških mjera HZJZ za djelatnost, a neki s domaćim gostima počinju raditi čim se ukinu propusnice. "Nadamo se uvažanju naših prijedloga i objavi preporuka za čarter što prije", dodaje Klisović.

"Vrlo je važno što prije otvoriti granice za zemlje sa sličnom epidemiološkom situacijom, naravno, uz nužne mjere opreza naravno i uskladiti ih sa subotama kad uobičajeno dolaze čarterski gosti. Jer ako se, primjerice, otvori u ponedjeljak, 15. lipnja, mi gubimo i ovaj preostali dio rezervacija za razdoblje od 13. do 20. lipnja budući da su smjene gostiju isključivo subotom", pojašnjava Klisović i podsjeća da i čarter, posebno onaj mali, nije više luksuz koji si prosječna hrvatska obitelj ne može priuštiti jer se najam nekih tipova plovila posljednjih godina može usporediti s troškovima skijanja za obitelj. "Tražili smo putem HGK uvrštenje u CRO karticu i prije epidemije koronavirusa, a nedavno smo opet razgovarali s Ministarstvom turizma o tome i naišli na veliko razumijevanje", istaknuo je Klisović.

Iz Udruženja poručuju da će neki gosti odmor u apartmanu ove godine možda zamijeniti odmorom na plovilu koje im pruža fizičku distancu i sve uvjete koje epidemiolozi preporučuju. Stoga apeliraju da se njihovi prijedlozi žurno prihvate i da se omogući što prije početak poslovanja marina i čarterskih tvrtki, tim više što su fiksni troškovi poslovanja iznimno veliki i ne mogu si priuštiti propuštanje poslovnih prilika. Zaključuju kako bi pozitivne informacije o otvaranju nautičke sezone u Hrvatskoj kao sigurnoj destinaciji bile najbolja promocija i pozivnica gostima i za sve druge oblike turizma.