Objavljeno: 06. 04. 2018. , Ažurirano: 06. 04. 2018.

Dinamika rasta u veljači najsporija je još od kolovoza 2015. godine (kada je rast iznosio 1,1%), na što je značajno utjecala visoka baza. Naime, razina realnoga prometa u veljači ove godine bila je najveća (kada se promatra samo taj mjesec tijekom godina) još od veljače 2009. godine.

Trend rasta maloprodajnoga prometa traje tri i pol godine, a na taj trend djelomično je utjecalo poboljšanje pouzdanja potrošača koje je u tome razdoblju samo u četiri mjeseca bilo lošije. Konkretno, u veljači ove godine pouzdanje potrošača (-6,2 boda) najoptimističnije je još od siječnja 2000. godine (kada je iznosilo -2,2 boda).

Na pozitivan su trend potrošačkog optimizma u posljednjim godinama određeni utjecaj imale povoljnije promjene oporezivanja plaća, koje su uslijedile početkom 2015. i 2017. godine, a imale su utjecaj na povećanje kupovne moći stanovništva.

U prva dva mjeseca ove godine realan je promet u trgovini na malo bio, prema kalendarski prilagođenim podacima, 3,6% veći u odnosu na isto razdoblje 2017. godine.

Spomenuta povoljnija kretanja maloprodajnoga prometa posljednjih godina pozitivno su utjecala i na kretanja osobne potrošnje (čini gotovo 60% BDP-a) koja u posljednje tri godine također bilježi rast te tako pozitivno utječe i na ostvareni rast BDP-a.

Uz očekivani nastavak trenda rasta neto plaća i poboljšanja pouzdanja potrošača te još uvijek niske baze (prošlogodišnji promet realno je 6,8% niži u odnosu na 2008. godinu), očekujemo da će i ove godine realan promet u trgovini na malo imati povoljnija kretanja.

Na razini EU također se bilježe pozitivna kretanja u maloprodaji. Tako je u veljači 2018. godine maloprodajni promet EU (obuhvaća poduzetnike kojima je pretežita djelatnost registrirana u odjeljku G47 – trgovina na malo, osim trgovine motornim vozilima i motociklima) realno bio, prema kalendarski prilagođenim podacima, 2% veći u odnosu na isti mjesec 2017. godine.

Ostvarenim rastom u veljači ove godine nastavlja se trend godišnjega rasta maloprodajnoga prometa EU koji kontinuirano traje od kolovoza 2013. godine, što je djelomično rezultat povoljnijega trenda na tržištu rada te kretanja potrošačkog optimizma koji je, iako i dalje negativan, bio znatno povoljniji u odnosu na prethodno razdoblje (2008. – 2013.). Za razliku od hrvatskoga maloprodajnoga prometa, prošlogodišnja razina maloprodajnoga prometa u EU realno je bila veća (7,3%) u odnosu na onu iz 2008. godine.

Komentar direktora Sektora za financijske institucije, poslovne informacije i ekonomske analize HGK Zvonimira Savića:

Rastom u veljači nastavljen je trend povećanja prometa u trgovini na malo, koji kontinuirano traje od rujna 2014. godine.