Komentar HGK: Zašto je održivo poslovanje danas potrebnije no ikada


Objavljeno: 25. 08. 2022. , Ažurirano: 14. 09. 2022.


Društveno odgovorno poslovanje i održivost postali su strateški prioriteti i temelji dugoročne konkurentnosti gospodarstva i društva. Činjenica je to koja je iznimno važna za čelne ljude tvrtki različitih djelatnosti, čiji ključni dionici, poput kupaca, zaposlenika, investitora i poslovnih partnera, duž cijelog lanca vrijednosti usmjeravaju svoja očekivanja prema novim modelima poduzetništva. Čovjekov negativni utjecaj na planet doveo je do nužnih promjena u načinu razmišljanja radi čega danas mnogi uspješni lideri i menadžeri, uz razvoj poslovanja, sve više promišljaju i o tome kako što manje negativno utjecati na klimu i okoliš te kako održivo upravljati ljudima i vlastitom organizacijom.

Stoga je Europska unija, kao jednu od temeljnih dimenzija vlastite konkurentnosti, prepoznala upravo zeleno, otporno i društveno odgovorno poslovanje kroz koje poduzeća direktno utječu na ostvarenje vizije dostizanju nulte emisije stakleničkih plinova do 2050. godine te je pred njih postavila brojne zahtjeve. Sva poduzeća izlistana na burzama moraju izvještavati o održivosti, a velike tvrtke će imati ovu obvezu od 2024. za 2023. poslovnu godinu. Već 2027. godine, za poslovnu 2026. sva mala i srednja poduzeća će imati obvezu izvještavanja po novim standardima.

Poslovne organizacije koje žele biti relevantne novim generacijama kupaca i zaposlenika moraju, uz ostalo, razmišljati i o načinu kako prigrliti elemente svog utjecaja na društvo i okoliš te ih uravnotežiti sa stvaranjem ekonomske vrijednosti. Mjerenje uspješnosti vaše strategije održivosti nije standardizirana praksa i potrebno ju je prilagoditi vašim poslovnim specifičnostima, ciljevima, kontekstu unutra kojeg djelujete i poslovnom modelu kojeg primjenjujete.

Društveno odgovorno, zeleno i održivo poslovanje nakon početnog ulaganja značajno doprinosi smanjenju troškova sirovina i energenata; povećanju operativne dobiti (prema nekim istraživanjima za čak 60 %); kontrolirani rast (kroz nova tržišta); izgradnju snažnije reputacije (kroz povjerenje ključnih dionika); smanjuje rizik od regulatornih i pravnih pritisaka (poput zabrane uporabe jednokratne plastike); doprinosi većoj motiviranosti i produktivnosti zaposlenika (zbog identifikacije sa svrhom postojanja); te povećava portfelj kreativnih rješenja za potrebe kupaca (podjednako se odnosi na proizvode i na usluge).

Održivo poslovanje nije samo važno za najveće tvrtke i korporacije jer mala i srednja poduzeća čine oko 99 % europske, ali i domaće ekonomije, te su okosnica gospodarske stabilnosti u zemlji. Pred malim i srednjim poduzetnicima ove se jeseni nalaze brojni izazovi – od rasta troškova energenata do inflatornih pritisaka i pripreme za uvođenje eura u poslovanje. Upravo je u tom zahtjevnom kontekstu važno graditi vlastitu konkurentnost i ne propustiti priliku za podizanjem poslovanja na novu, odgovorniju razinu koja je sastavni dio strateških planova Europske unije do 2030. godine.

O svim izazovima ali i prilikama održivog poslovanja u uvjetima krize, raspravljat će se na 3. međunarodnoj konferenciji "Podržimo održivo", koja se 27. rujna održava u zagrebačkoj Laubi. Konferencija je nastavak uspješnog ciklusa prethodnih skupova o održivosti, koji su postali središnji događaj ove vrste u Hrvatskoj, okupljajući sudionike iz svih sektora i industrija. S obzirom na promijenjene geopolitičke i ekonomske okolnosti ove godine, tema održivog poslovanja za otporniju i sigurniju budućnost aktualnija je nego ikada prije, a organizator skupa Hrvatska gospodarska komora priprema opsežan program koji će obilježiti predavanja nekih od najpoznatijih svjetskih stručnjaka u području održivosti.