Izvor: Pixabay

Četvrta godina realnoga rasta maloprodajnoga prometa


Objavljeno: 30. 01. 2018. , Ažurirano: 30. 01. 2018.


Prema objavljenim prvim rezultatima Državnog zavoda za statistiku, realan je promet u trgovini na malo u prosincu 2017. godine bio, prema kalendarski prilagođenim podacima, 1,4% veći u odnosu na isti mjesec 2016. godine. Tim je rastom nastavljen uzlazni trend koji kontinuirano traje od rujna 2014. godine.

Spomenuti uzlazni trend maloprodajnoga prometa, koji traje već 40 mjeseci, djelomično je rezultat poboljšanja pouzdanja potrošača koje se kontinuirano bilježilo (na godišnjoj razini) od listopada 2014. do lipnja 2016. godine, kada je zabilježeno prvo pogoršanje. U posljednjih godinu dana pouzdanje potrošača uglavnom ima povoljnija kretanja. Na pozitivan su trend potrošačkog optimizma u posljednje dvije godine određeni utjecaj imale povoljnije promjene oporezivanja plaća, koje su uslijedile početkom 2015. i 2017. godine, a imale su utjecaj na povećanje kupovne moći stanovništva te tako i na rast prometa u 2017. godini. Osim toga, na prošlogodišnji rast povoljno je utjecao i turizam, tj. rekordni turistički rezultati koji najveći utjecaj imaju u srpnju i kolovozu, tj. u mjesecima kada se ostvari najviše noćenja i najveći maloprodajni promet u godini.

U 2017. godini promet u trgovini na malo realno je bio, prema kalendarski prilagođenim podacima, 4,7% veći u odnosu na 2016. godinu, što predstavlja najbržu dinamiku rasta još od 2007. godine (kada je rast u prosjeku iznosio 5,8%). Prošla je godina bila četvrta godina rasta (i treća godina ubrzanja dinamike rasta), ali s obzirom na to da je u razdoblju 2008. – 2013. bio zabilježen samo jedan rast (u 2011. godini), prošlogodišnja je razina realnoga prometa 6,8% manja u odnosu na onu iz 2008. godine. Ako bi se zadržala prošlogodišnja dinamika rasta realnoga prometa u trgovini na malo, razina prometa iz 2008. godine bila bi prestignuta tek sljedeće (2019.) godine.

Spomenuta povoljnija kretanja maloprodajnoga prometa pozitivno su utjecala i na kretanja osobne potrošnje (čini gotovo 60% BDP-a) koja u posljednje tri godine također bilježi rast te tako pozitivno utječe i na ostvareni rast BDP-a.

Podaci za EU još uvijek nisu dostupni za cijelu prošlu godinu, ali prema trenutno dostupnim podacima, koji uključuju prvih jedanaest mjeseci 2017. godine, uočljivo je da se i na razini EU bilježe pozitivna kretanja, tj. u promatranom razdoblju maloprodajni je promet EU (odjeljak G47) realno bio, prema kalendarski prilagođenim podacima, 2,6% (u Hrvatskoj 4,3%) veći u odnosu na isto razdoblje 2016. godine, odnosno 7,6% veći (u Hrvatskoj 3,6% manji) u odnosu na isto razdoblje 2008. godine.

Tim je povećanjem nastavljen trend godišnjega rasta koji kontinuirano traje od kolovoza 2013. godine, što je djelomično rezultat povoljnijega trenda na tržištu rada te kretanja potrošačkoga optimizma koji je, iako i dalje negativan, bio znatno povoljniji u odnosu na prethodno razdoblje (2008. – 2013.).