Izvor: Pixabay

77 mjeseci realnog rasta maloprodajnoga prometa EU


Objavljeno: 05. 02. 2020. , Ažurirano: 05. 02. 2020.


Prema podacima statističkog ureda Eurostat, u prosincu 2019. godine maloprodajni je promet EU (obuhvaća poduzetnike kojima je pretežita djelatnost registrirana u odjeljku G47 – trgovina na malo, osim trgovine motornim vozilima i motociklima) realno bio, prema kalendarski prilagođenim podacima, 2% (u Hrvatskoj 4%) veći u odnosu na isti mjesec 2018. godine. Rastom prometa na razini EU u promatranome mjesecu nastavljen je uzlazni trend, koji kontinuirano traje od kolovoza 2013. godine.

Takav višegodišnji uzlazni trend maloprodajnoga prometa EU djelomično je rezultat povoljnijega trenda na tržištu rada te kretanja pouzdanja potrošača. Naime, promatrano prema tromjesečjima, od četvrtoga se tromjesečja 2013. godine bilježi kontinuirani trend godišnjega rasta ukupnoga broja zaposlenih te uzlazni trend rasta plaća.

 

Pouzdanje potrošača na razini EU negativnoga je predznaka, što je uobičajen slučaj, odnosno nijednom nije bilo pozitivnoga predznaka (prema podacima koji su dostupni od 1985. godine). Ipak, od travnja 2013. godine do veljače 2016. godine bilježio se kontinuirani trend godišnjeg povećanja pouzdanja potrošača. Od kolovoza 2018. godine bilježi se kontinuirano godišnje smanjenje pouzdanja potrošača, pri čemu se najizraženija smanjenja uglavnom bilježe kod ocjene potrošača kada je u pitanju općenita gospodarska situacija u posljednjih i budućih 12 mjeseci, što očito nije imalo toliki utjecaj na potrošnju da bi zaustavilo spomenuti uzlazni trend potrošnje u maloprodaji.

U 2019. godini maloprodajni je promet EU realno bio, prema kalendarski prilagođenim podacima, 2,6% (u Hrvatskoj 4,2%) veći u odnosu na 2018. godinu. Prema dostupnim podacima (podaci za Češku, Grčku, Italiju, Cipar i Nizozemsku nisu dostupni) za 23 zemlje EU, prošle je godine jedino u Slovačkoj (-1,3%) zabilježen realan pad, dok je u ostalim zemljama zabilježen realan rast prometa u trgovini na malo.

 

Prošlogodišnja je razina realnog prometa u trgovini na malo EU 11,7% veća u odnosu na onu iz 2008. godine. U Hrvatskoj je 2019. godine razina prometa prvi put bila veća (za 2,8%) u odnosu na razinu prometa iz 2008. godine.