Vidoje Vujić, predsjednik ŽK Rijeka
Izvor: HGK

Hrvatska posljednja u Europi u franšiznom poslovanju


Objavljeno: 31. 05. 2017. , Ažurirano: 07. 06. 2017.


Sajam franšiza, financijskih i konzultantskih usluga u Opatiji

 

„Trebamo stvoriti dobru poslovnu klimu za sve svoje države članice te osigurati što nižu razinu državne regulative. Gospodarski rast ubrzava se poticanjem franšiznog poslovanja“, rekao je predsjednik Europske franšizne federacije Michael Eyre na ovogodišnjem Sajmu franšiza, financijskih i konzultantskih usluga – FEC (Franchising Exhibition Croatia) u Opatiji, koji već treću godinu zaredom organizira Hrvatska gospodarska komora. Na dvodnevnoj konferenciji 7. i 8. lipnja promiče se ovakvu vrstu poslovanja te se potencijalnim franšizerima predstavljaju uspješne hrvatske i međunarodne franšize i pružatelji financijskih i konzultantskih usluga. „Franšizna industrija u Europi vrijedi 350 milijardi eura, a zapošljava više od tri milijuna ljudi. Zato su toliko važni ovakvi sajmovi“, dodao je Eyre.

Franšizni sektor u svijetu generira više od 50 posto svjetske maloprodaje. Istraživanja u EU pokazuju da, primjerice u Italiji, 96 posto franšiznih brandova ujedno predstavlja i nacionalne. U Poljskoj je takvih 73 posto, a u Sloveniji 48 posto. Hrvatska se, s 12 posto vlastitih brandova u franšiznom poslovanju, nalazi na posljednjemu mjestu u Europi. Na našem tržištu trenutno posluje oko 200 franšiznih sustava s oko 17 000 zaposlenih koji posluju na više od tisuću franšiznih lokacija.

„Nedostatak edukacije o franšiznom poslovanju dovodi poduzetnike u Hrvatskoj do toga da franšize otvaraju što brže kako bi smanjili troškove i skratili vrijeme, nakon čega ih brzo i zatvaraju. Upravo tako utječu na imdiž kvalitete franšize i obeshrabruju buduće potencijalne franšizere. Poduzetnici moraju shvatiti da je kvalitetno projektiranje poslovnoga koncepta preduvjet uspjeha franšize“, rekao je predsjednik Zajednice franšiznog poslovanja pri HGK Nikola Oršanić, dodajući da je ovakva vrsta poslovanja izuzetno poticajna za rast malog poduzetništva.

„Franšiznim poslovanjem štitimo brandove koji vrijede. Čak i za vrijeme krize franšizno se poslovanje održalo i bilježilo rast. Posebno je značajan podatak koji govori da je u Italiji 25 posto svih franšizera staro između 25 i 30 godina“, istaknuo je predsjednik Assofranchisinga iz Italije Italo Bussoli te rekao da je Sajam za njih prilika da se prošire na hrvatsko tržište.

„Franšizni način poslovanja utemeljio se kao jedan od najsigurnijih oblika poduzetničkog ulaganja. Financijsko praćenje tih ulaganja relativno je siguran plasman kreditnih sredstava s izglednim povratom u planiranom razdoblju“, istaknuo je predsjednik ŽK Rijeka Vidoje Vujić.

Tijekom panel-rasprave o regionalnom potencijalu razvoja franšiznog poslovanja Marica Vidanović iz Centra za franšize iz Srbije izjavila je da nijedan zakon ne definira franšizing te da je u Srbiji također više međunarodnih brandova u franšiznom poslovanju s obzirom na to da poduzetnici nisu svjesni povlastica. Predsjednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje Ljiljana Kukec naglasila je važnost edukacije, posebice onih koji se nakon visokog obrazovanja žele specijalizirati za franšizno poslovanje. Istaknula je koliko franšizno poslovanje zapošljava mladih u Italiji te da se stranom poduzetniku koji se odluči prodati franšizu u Hrvatskoj mogu otvoriti vrata za cijelu regiju. Aleksandar Erceg s Ekonomskog fakulteta u Osijeku naglasio je važnost edukacije poduzetnika, s obzirom na to da je mladima i dalje jedina asocijacija na franšizu McDonald's.

Na Sajmu je predstavljena franšiza Laundry Lounge samoposlužne i uslužne praonice tvrtke Bijeli svijet. To je druga internacionalna franšiza nakon one u New Yorku i ekskluzivni uvoznik i distributer za LG brand, za perilice i sušilice rublja u Hrvatskoj. Danas ima više od deset franšiza u RH i postoji nada u dolazak novih, kojima se nude minimalna ulaganja (bez mjesečnih davanja) i know how. „Važno je da se koriste LG profesionalni uređaji kupljeni kod ovlaštenog distributera“, rekla je Iva Šuntić iz Bijelog svijeta, dodajući da tijekom dva dana Sajma namjeravaju ostvariti dobre kontakte i prošiti poslovanje u RH.

Jedna od rijetkih tvrtki u hrvatskom franšiznom poslovanju jest i Place2Design. „Mi proizvodimo sve reportaže koje su potrebne našim franšizerima za izdavanje turističkog magazina Place2Go koji je predmet franšize. Dosad smo franšizu uspjeli plasirati na slovensko, francusko, njemačko, hrvatsko, srpsko i bosanskohercegovačko tržište“, kazala je direktorica tvrtke Damjana Domanovac te ističe da je posebno ponosna na francusko izdanje koje pokriva sva francuska govorna područja u svijetu. Poduzetnica ističe kako je franšizno poslovanje razvijenije na zapadu Europe nego li u njenu istočnom dijelu te da manje razvijena franšizna tržišta trebaju preuzimati pravila igre franšiznog poslovanja od iskusnijih, poput Njemačke ili Francuske. „Prednosti franšiznog poslovanja već su unaprijed dobro postavljeni projekti koji imaju svoje zakonitosti i gdje novi franšizer ne mora krenuti ispočetka, već od svog franšizodavca dobiva znanje i iskustvo“, naglašava Domanovac.

Tvrtka Raffaelea Madea iz Italije Pizzaman na sajmu nudi posebnu rotirajuću električnu pećnicu za pripremanje pizze, koje ne zahtijeva asistenciju pizza-majstora. Svoje su poslovanje proširili na četiri franšize u Italiji i jednu u Londonu, a sada to žele učiniti i u Hrvatskoj.

S ciljem unapređenja gospodarskih odnosa s Italijom, potpisan je i Sporazum o suradnji HGK –Županijske komore Rijeka i Komore za trgovinu, industriju, obrt i poljoprivredu Venezia Giulia.