Održana zajednička tematska sjednica Strukovne skupina hotelijera, Strukovne skupine hostela i Strukovne skupine ugostitelja ŽK Rijeka


Objavljeno: 13. 12. 2017. , Ažurirano: 15. 12. 2017.


U Županijskoj komori Rijeka 14. prosinca održana je zajednička tematska sjednica Strukovne skupina hotelijera, Strukovne skupine hostela i Strukovne skupine ugostitelja.

O procjenama povećanja broja potrošača i potencijala potrošnje hrane i pića u turističkoj sezoni te o stanju kvalitete kredita u djelatnosti turizma na sjednici je govorio Zvonimir Savić, direktor Sektora za financijske institucije, poslovne informacije i ekonomske analize HGK

Savić je istaknuo da je utjecaj turizma vidljiv putem niza gospodarskih varijabli, što se posebno ističe za vrijeme turističke sezone kada se povećava zaposlenost, jača vrijednost kune, a promet u trgovini na malo upravo je u tim ljetnim mjesecima najveći u godini. U Hrvatskoj je 2016. godina zabilježena kao rekordna prema broju međunarodnih turističkih dolazaka (15,6 milijuna stranih turista) te prema broju ukupnih turističkih noćenja (78,0 milijuna).

Deset najznačajnijih emitivnih tržišta u strukturi noćenja stranih turista posljednjih nekoliko godina čine turisti iz istih zemalja: Njemačka, Slovenija, Austrija, Češka, Italija, Poljska, Slovačka, Nizozemska, UK i Mađarska. Turisti iz spomenutih deset zemalja ostvare oko 78% noćenja stranih turista  a samo turisti iz Njemačke, Slovenije i Austrije zajedno ostvare gotovo 43% noćenja stranih turista, što govori u prilog homogenosti emitivnih tržišta i negativnim aspektima te ovisnosti.

Naglašena prostorno-vremenska koncentracija turističke sezone bitna je za procjenu potencijala potrošnje u maloprodaji (i u ugostiteljstvu), odnosno simulaciju rasta potencijala potrošnje hrane i pića temeljem porasta populacije na nekom prostoru uslijed dolaska i noćenja domaćih i stranih turista. Segment hrane i pića uzima se iz razloga što za njega postoji i procjena prosječnoga dnevnog izdatka po turistu. Naime, prema podacima Instituta za turizam, prosječna dnevna potrošnja turista tijekom ljetnih mjeseci jest oko 66 eura.

Što se tiče kredita, korporativni klijenti banaka iz djelatnosti turizma trenutno su, prema vrijednosti plasiranih kredita, treći najvažniji komitenti banaka, nakon onih iz najglomaznijih sektora – prerađivačke industrije i trgovine. Pritom je kvaliteta njihova kreditnog porfelja znatno bolja nego u spomenuta dva sektora, štoviše, najbolja je među svim djelatnostima. Kvalitetniji klijenti iz ove djelatnosti mogu se povezati s činjenicom da su tvrtke iz djelatnosti turizma preživjele krizne godine znatno bezbolnije od većine djelatnosti, što im je omogućilo rast i kvalitetniji bonitet. Ipak, i razina od oko 13% udjela NPL-ova(loši, nenaplativi krediti), zapravo je vrlo visoka te zahtijeva pozornost i odabir rješenja za njegovo smanjivanje.

Na sjednici je sudjelovala i nova direktorica Sektora za turizam HGK Antonia Urlić. Ukratko je predstavila aktivnosti Sektora te tekuću problematiku koju rješavaju kroz radna tijela u resornim ministarstvima.