ŽK Split: Hotelski smještaj uistinu jest, ali samo jedan, od uvjeta produljenja sezone


Objavljeno: 14. 02. 2017. , Ažurirano: 16. 02. 2017.


U sklopu proširene sjednice Strukovne grupacije hotelijera pri ŽK Split, održan je jučer, 13. veljače u Županijskoj komori Split okrugli stol ''Hotelski smještajni kapaciteti – uvjet produljenja sezone''.

Cilj stola je bio okupiti relevantne stručnjake i otvoriti raspravu o trenutnom stanju i ključnim problemima smještajnih kapaciteta u gradu i županiji te dati smjernice daljnjeg turističkog razvoja.

''U razdoblju od 2010. do 2015., u Splitsko-dalmatinskoj županiji ukupni porast broja kreveta iznosio je 41%, pritom je porast broja kreveta u hotelima u tom razdoblju bio 48%, a porast kreveta u privatnom smještaju 42%. Hotelski smještajni kapaciteti više kategorije pokazali kao jedan od preduvjeta za kvalitetno produljenje sezone. Iskorištenost soba hotela u županiji tijekom tih pet godina u prosjeku je 124 dana godišnje i raste s kategoriom hotela, dok je za privatan smještaj iskorištenost upola manja'', rekla je u uvodnom izlaganju potpredsjednica HGK za graditeljstvo, promet i veze i v.d. predsjednica ŽK Split, Mirjana Čagalj.

1.jpg
Mirjana Čagalj, potpredsjednica HGK za graditeljstvo, promet i veze, v. d. predsjednica ŽK Split; Izvor: ŽK Split

Predsjednik Strukovne grupacije hotelijera pri ŽK Split, Joze Tomaš, otvorio je raspravu napomenom da su ključni problemi splitskoga turizma nepromjenjeni već niz godina.

Prema projekcijama Maria Šerića, direktora konzalting tvrtke MarCon, Split će u idućih 15 godina turistički narasti za 60%, a Splitsko-dalmatinska županija, s više od 20 hotelskih projekata u planovima i izgradnji, ima najveći razvojni potencijal.

Joško Stella, direktor Turističke zajednice SD županije, najavio je izradu studije temeljnih kapaciteta županije. ''Kada znamo granice, znat ćemo i kojim smjerom ići. Cilj nam nije bezgraničan turistički rast, nego održivi turizam, očuvanje destinacije i zadovoljstvo lokalnog stanovništva'', poručio je Stella.

Alijana Vukšić, direktorica Turističke zajednice grada Splita, je rekla da je praktički završen Strateški marketing plan destinacije Split, u suradnji s Ekonomskim fakultetom. U zadnje tri godine smještajni kapaciteti u Splitu su narasli za 10.000 kreveta. Otvaranje pet gradskih hotela (Marjan, Bellevue, Ambasador, Slavija i Central) i kongresni centar značajno bi produljili sezonu. ''Prošle godine u sezoni je 55% noćenja bilo ostvareno u privatnom sektoru, dok su u predsezoni popunjeniji hoteli (51%)'', rekla je Vukšić.

Smiljana Pivčević, pročelnica Katedre za ekonomiku nacionalnog gospodarstva Ekonomskog fakulteta u Splitu, smatra da se promjena percepcije o turizmu u društvu mijenja na bolje, te da raste i interes za turističku školu. ''Ipak, u analizi koju smo proveli, stanovištvo ističe i da je grad oduzet stanovnicima te da je turizam uzeo previše maha'', rekla je Pivčević

Aida Batarelo, zamjenica splitskog gradonačelnika, naglasila je da bi turizam bio kvalitetniji potrebno je razvijati i IT industriju u suradnji sa Sveučilištem, te svakako imati financijski regionalni centar u Splitu, kakva ja Splitska banka.

 2.jpg

Sudionici okruglog stola Hotelski smještajni kapaciteti – uvjet produljenja sezone; Izvor: ŽK Split

Svi su se sudionici složili da nam je potreban porast hotelskih smještajnih kapaciteta, ali i da je to tek jedan od uvjeta produljenja sezone. Brojna su neriješena pitanja i problemi: problem radne snage (''tko će raditi u tim hotelima''), iseljavanje stanovništva iz gradske jezgre i pretvaranje u turistički grad, nedostatak zajedničkog djelovanja i povezivanja s okolicom, bolje upravljanje gradskom jezgrom, nedostatak parkinga, prometni čepovi, odnosno, kako je naveo Šerić, rješavanje u Splitu problema 4P – palača, pazar, plaža, parking.

Split je jedan od rijetkih gradova koji nema strategiju razvoja turizma, nema ni strategiju razvoja grada. U trenutnoj strukturi smještaja dvije su trećine privatni kapaciteti dok je u drugim usporedivim gradovima obrnut omjer, čulo se u raspravi. Hoteli su generator produljenja sezone, ali je prijeko potreban kongresni turizam, kratki, vikend odmori (tzv. city breakovi), događanja i manifestacije; kreiranje proizvoda i brendiranje destinacije suradnjom svih aktera u turizmu.

Split je iz tranzitnog grada upornim radom prerastao i u turističku destinaciju. Gosti dolaze kako bi posjetili palaču u kojoj žive ljudi, stoga treba kontrolirati apartmanizaciju centra.

Sudionici stola su odreda izrazili zadovoljstvo stavljanjem ove teme na dnevni red i okupljanjem meritornih osoba, te su skup shvatili kao priliku za artikuliranje zajedničkih ciljeva i način da se procesi pokrenu.