Potrošački optimizam na kumulativnoj razini u Hrvatskoj i dalje povoljniji


Objavljeno: 30. 08. 2016. , Ažurirano: 09. 09. 2016.


Pouzdanje potrošača u Europskoj uniji promatra se putem anketa koje se provode u svakoj od zemalja EU na nacionalnoj razini, a rezultate objavljuje Europska komisija. Nominalni uzorak za navedenu anketu na razini Europske unije jest 40.000 ispitanika (za Hrvatsku 1.000), no efektivno je ta brojka obično manja za 20 do 35%. Pokazatelj pouzdanja potrošača jest broj koji predstavlja razliku postotka pozitivnih i negativnih odgovora na pitanja o očekivanjima financijske situacije, opće gospodarske situacije, nezaposlenosti i štednje u narednih godinu dana, odnosno ocjene opće gospodarske situacije u prošlih godinu dana. Podaci se objavljuju kao preliminarni i kao konačni, pri čemu razlike u tim rezultatima često znaju biti i do dva boda.

Prema konačnim rezultatima koji su objavljeni danas (sedam dana nakon prvih nerevidiranih rezultata), indikator pouzdanja potrošača EU, u kolovozu ove godine (-7,1) nepovoljniji je u odnosu na kolovoz 2015. godine (-4). Taj je pad nastavak negativnog trenda na godišnjoj razini, koji traje od veljače ove godine, a uslijedio je nakon 32 mjeseca kontinuiranog rasta. Negativna su kretanja strukturno djelomično rezultat i pogoršanja odgovora na pitanje o očekivanjima općenite gospodarske situacije u narednih 12 mjeseci, gdje se u ovoj godini (u prosjeku) povećava broj odgovora onih koji misle da će situacija biti lošija. Unatoč očekivanjima lošije gospodarske situacije, podaci pokazuju da 50% ispitanika očekuje da će u narednih godinu dana trošiti približno jednak iznos sredstava na kupovinu trajnih dobara.

Nepovoljnije pouzdanje potrošača na godišnjoj razini djelomično je rezultat i spomenutoga pozitivnog trenda koji je napravio visoku bazu za usporedbu. Naime, na razini cijele godine, 2015. je bila najoptimističnija godina još od 2000. godine.

Pogoršanje pouzdanja potrošača EU ostvareno je i na kumulativnoj razini pa je u prvih osam mjeseci ove godine indikator, u prosjeku, iznosio -6 bodova, a u istom razdoblju prošle godine -3,5 bodova. Ipak, bez obzira na pogoršanje, kada se promatra referentno razdoblje, ovogodišnja razina pouzdanja potrošača druga je najpovoljnija razina još od 2007. godine. Unatoč godišnjem pogoršanju pouzdanja u zadnja tri mjeseca, u Hrvatskoj se, na kumulativnoj razini i dalje bilježi poboljšanje pouzdanja potrošača, što je djelomično i rezultat niske baze, odnosno izraženijeg pesimizma u prošloj godini.

Povoljniji pokazatelj pouzdanja potrošača u Hrvatskoj u dosadašnjem dijelu ove godine svakako može utjecati i na podatke o prometu u trgovini na malo, za koji očekujemo da bi mogao nastaviti pozitivan trend.