Potpredsjednik HGK za turizam, trgovinu i financije Josip Zaher
Izvor: HGK

Konferencija Magros 2016: Male trgovine za spas domaće proizvodnje


Objavljeno: 08. 09. 2016. , Ažurirano: 12. 10. 2016.


"Kriza je snažno pogodila sektor trgovine koja je samo u 2009. godini padala čak 15,3 posto. Oporavak je započeo u posljednje dvije godine kad je hrvatska trgovina ponovno počela rasti", istaknuo je danas potpredsjednik HGK za turizam, trgovinu i financije Josip Zaher, otvarajući MAGROS, tradicionalni stručni skup HGK i časopisa Suvremena trgovina. Dodao je da je lani rast trgovine na malo iznosio 2,4 posto, a u prvih osam mjeseci ove godine 3,9 posto te da je kriza najviše utjecala na neprehrambeni dio trgovine i trajno je promijenila navike potrošača. "Potrošači su postali racionalniji – cijena postaje ključni čimbenik pri kupnji, mijenja se struktura potrošačke košarice te raste udio trgovačkih marki", smatra Zaher. Uvjeren je da će rast BDP-a i industrije, porezno rasterećenje stanovništva i prihodi od turizma pridonijeti dinamičnoj stopi rasta trgovine na malo, a u prilog toj pretpostavci idu i pozitivni trendovi; tako je u kolovozu 2016. trgovina na malo realno povećana za 5,1 posto prema istom razdoblju lani, što predstavlja najbržu dinamiku rasta još od rujna 2007. godine kad je na godišnjoj razini promet rastao 6,7 posto.

Panelisti_800x534.jpg

Sudionici panel-rasprave; Izvor: HGK.

Potpredsjednik HOK-a Darko Knežević upozorio je na negativne trendove u maloj trgovini u kojoj je u posljednjih pet godina zatvoreno 4.800 trgovačkih objekata, a samo lani njih 468. "Potrebno je pomoći malim trgovinama kako bi preživjele, razvijale se i time poticale i domaću proizvodnju. Za razliku od drugih država EU, Hrvatska nije poticala malu trgovinu, čiji format ponovo oživljava u Europi pa je potrebna potpora nove Vlade ovoj djelatnosti", rekao je Knežević.

"Veliki strani trgovački lanci u području trgovine podigli su standard, no važan je i domaći iskorak na europsko tržište", kazao je pomoćnik ministra gospodarstva Željko Pravdić.

"Trgovina je posljednja karika u lancu između proizvođača i potrošača i kao takva ključna je za razvoj ukupnoga gospodarstva", istaknula je Ema Culi, direktorica Sektora za trgovinu HGK.

Na stručnom skupu bilo je riječi i o reformi srednjoškolskoga strukovnog sustava obrazovanja. "Potrebno je ubrzano provoditi reformu te uvoditi dualni sustav obrazovanja koji primjenjuje više europskih zemalja, u čemu ključnu ulogu imaju i gospodarske komore", istaknuo je predsjednik Uprave Obrazovne grupe Zrinski Vitomir Tafra.

Sudionici_800x533.jpg

Publika konferencije MAGROS 2016; Izvor: HGK.

Teme ovogodišnjeg skupa bile su proces konsolidacije hrvatskog tržišta, s posebnim naglaskom na stanje u trgovini danas i sutra, najnoviji trendovi u razvoju trgovine i njenu povezivanju s proizvodnjom, produbljivanje pitanja devastacije urbanih središta i potrebe njihova oživljavanja, ali i zapostavljanje razvoja u ruralnim i manje razvijenim područjima, gdje gotovo 4.000 naselja nema trgovine.

Inače, iz HGK su istaknuli da trgovina u hrvatskom BDP-u sudjeluje s 10 posto, što je nešto manje od prosjeka EU gdje participira s 10,9 posto. U broju zaposlenih udio je trgovine 15 posto i drugi je najveći poslodavac, prosjek u EU je 16 posto. Četvrtina tvrtki, njih 23.736, registrirano je u trgovini, a u EU je od 5,5 milijuna svaki četvrti poduzetnik u trgovini.